תהליך ערעור על פסק דין פלילי וסיכויי הצלחתו

שירותי גניזה וארכיון זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לשירותי גניזה וארכיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

אנשים רבים מואשמים בבית המשפט בתחום הפלילי ולאחר ההרשעה נגזר עליהם גם העונש. אולם אין בכך סוף פסוק וקיימת לחשודים והנאשמים גם זכות הערעור. זוהי זכות חשובה מאוד ולכן, לרוב, היא ניתנת באופן אוטומטי – והזכות נקראת 'ערעור בזכות'. במקרים אחרים, יהיה מדובר על 'ערעור ברשות' ואז הנאשם יצטרך לקבל אישור (לרוב מבית המשפט העליון) על היכולת להגיש את הערעור.

על מה ניתן לערער והיכן?

החלטת בית משפט, כוללת שני מרכיבים: 'הכרעת הדין' ו'גזר הדין'. הכרעת הדין עוסקת באשמתו או בזיכוי של הנאשם. האם הוא אשם? במה ובאיזו חומרה? באילו עבירות וסעיפים? ועוד. גזר הדין עוסק בעונש שמוטל על האדם, גובהו, מאפייניו וכד'.

הערעור יכול להיות מוגש גם על הכרעת הדין וגם על גזר הדין יחדיו או רק על אחד מהם. בכל מקרה, בדין הפלילי, הערעור יכול להיות מוגש רק בסוף התהליך, כשיש כבר הכרעת דין ויש כבר גזירת העונש. גם המדינה יכולה לערער, במקרה של זיכוי הנאשם אבל כאן נעסוק רק בערעור מטעם הנאשם בפלילים.

את הערעור מגישים תמיד לערכאה גבוהה יותר. קרי, על דיון ופסיקה שנתקבלו בבית משפט השלום, מוגש ערעור לבית משפט מחוזי. על פסיקה בבית משפט מחוזי, מוגש ערעור לבית משפט העליון (שוב, זהו אינו ערעור 'בזכות' וחייבת להתקבל רשות מהעליון לדון בכך).

מהלך הערעור והתנהלותו

הערעור לא יכול להיות מוגש סתם כך. עליו להיות מנומק ולכלול את אחת מהסיבות הבאות: 'טעות משפטית', משמע פסיקה בניגוד לפסיקות קודמות או לחוק, 'טעות בממצא עובדתי, קרי, קביעה של ממצא כעובדה, למרות שלא הוכח או 'טעות בפרשנות הראיות', משמע פירוש שגוי של הראיות שהונחו בפני בית המשפט.

מכאן אנו למדים כי הערעור עוסק בעיקר בעניינים משפטיים, שיתכן ונפלה בהם טעות על ידי הערכאה הראשונה. הערעור לרוב לא יעסוק במקרה עצמו ולא יבחן אותו מחדש. לכן לדוגמא, דיון בערעור לא יכלול פתיחת התיק עצמו או זימון עדים מתוך החקירה וכד'.

ערעור על פסק דין בעבירות סמים

פקודת הסמים מחלקת בין שימוש בסמים לצרכים ושימוש עצמיים לבין 'סחר בסמים', כאשר ההבדלים בהגדרה נוגעים לכמות שנתפסה. הסיכוי להרשעה בסחר בסמים גבוה יותר ובית המשפט ככלל, פחות מקל כך שגם העונש גבוה יותר. הסיבה היא שסחר בסמים משפיע לא רק על המשתמש אלא גורם נזק גדול יותר.

על פסק דין עבירות סמים מערערים לבית המשפט המחוזי, לאחר סיום ההליך בבית משפט השלום. ניתן לערער כאמור על עצם ההרשעה, על ביטול חלק מסעיפי האישום או בבקשה להרשעה בסעיפים ועבירות קלות יותר משנפסק וכמובן שניתן לערער גם על העונש וחומרתו.

סיכויי ההצלחה משתנים, בהתאם לפרמטרים שונים כמו תהליך החקירה, אופן ביצוע העבירה, סיבות מקלות אפשריות, רקע הנאשם, הצטברות מקרי עבר ועוד. כן ניתן לומר, שמעורבות ייעוץ משפטי בנושא, מעלה את סיכויי ההצלחה של הערעור, בצורה משמעותית.

פסק דין

פסק דין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

שירותי גניזה וארכיב
המרכז לשירותי גניזה וארכיון

המרכז לשירותי גניזה וארכיון מתמחה במתן מידע בתחום שירותי גניזה וארכיון, כל מה שרציתם לדעת על שירותי גניזה וארכיון. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
072-3972331
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!