זכויות יסוד במדינה דמוקרטית

שירותי גניזה וארכיון זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לשירותי גניזה וארכיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

זכויות יסוד במדינה דמוקרטית: מהן ומדוע הן כה חשובות?

זכויות יסוד או כמו שיש המכנים אותן 'זכויות אדם בסיסיות', הן זכויות אוניברסליות המצוינות לרוב בחוקה של המדינה הדמוקרטית (ובישראל, בה אין חוקה – בחוק יסוד) ונועדו להבטיח כי לכל אדם ואדם, יהיו את הזכויות הבסיסיות אשר יאפשרו לנו לחיות חיים טובים יותר.

זכויות יסוד במדינה דמוקרטית נחשבות למהותיות יותר ולכן העובדה שהן ביסוד החוקה, מקשה על הפגיעה בהן או הפרה שלהן. לצורך המשל, בעוד חוק רגיל ניתן לבטל בקלות, הרי שיידרש רוב גדול וחריג בהרבה, כדי לבטל חוק או זכות ייסוד.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי זכויות יסוד במדינה דמוקרטית, הן אלו המאפשרות את שלטון העם הדמוקרטי. מצד אחד הם מקנים זכויות לאנשים עצמם, שהם חלק מהרוב הדמוקרטי, כמו הזכות לכבוד, לפרטיות וכד' אך גם מבטיחות את ההגנה על המיעוט ועל זכויות שהם נשמת הדמוקרטיה כמו הזכות לחירות וחופש המחשבה, חופש ההפגנה והביטוי ועוד.

הכרזת האומות המאוחדות על זכויות הייסוד וזכויות האדם

הבסיס לכל זכויות היסוד במדינה דמוקרטית הינה הכרזת האום ל"כל באי העולם בדבר זכויות האדם" משנת 1948. ההכרזה לא באה בחלל ריק. 3 שנים קודם לכן הסתיימה הנוראה שבמלחמות העולם, אשר היוותה את המודל ההרסני של פגיעה בזכויות האדם והסרת כל צלם אנוש וצדק.

ביטול זכויות האדם בעת המלחמה וחמור מכך, ביטול מוחלט של ערך חיי האדם, העצימו את הצורך לאחר ההתפכחות, לשמר ולהכיר בחשיבות שמירה על זכויות ייסוד. זכויות אלו רלוונטיות כמובן לכלל המדינות בעולם, אך הן תקפות שבעתיים במדינות דמוקרטיות.

הסיבה לכך היא שבמדינות דיקטטוריות, ממילא אין ערך או הקפדה על זכויות יסוד וכבוד האדם. והסיבה השנייה היא שדווקא הקפדה על זכויות היסוד, הן נשמת אפה של הדמוקרטיה והן אלו שומרות הסף שימנעו ממנה התדרדרות לדיקטטורה.

הסוגים השונים של זכויות יסוד במדינה דמוקרטית

את זכויות היסוד כפי שנקבעו בהצהרת האו"ם ובהמשך התחדדו בכל דמוקרטיה על פי אופייה ואתגריה, ניתן חלק ל-3 אפיקים: זכויות האדם, זכויות חברתיות וזכויות האזרח. לכל אחת מהן, מספר נוסף של זכויות הנגזרות ממנה. נפרט בקצרה אך ניתן ללמוד עוד ב: www.nooz.co.il

'זכויות האדם', הן הבסיסיות ביותר. ביניהם ניתן למצוא את הזכות לחיות ואת הזכות להגנה וביטחון אישי. זכויות נוספות ומרכזיות הן הזכות לחירות, לחופש מחשבה ודעה, חופש הדת, חופש הביטוי ועוד. גם חופש העיסוק, וחופש התנועה נמצאים בקטגוריה זו לצד נוספות אחרות.

ה'זכויות החברתיות', גורסות כי לכל אדם הזכות לחיות בכבוד ועל המדינה לדאוג לכך. לכן זכויות אלו עוסקות בתנאים שעל המדינה להעמיד לצורך כך, לטובת האנשים החיים בה. דוגמאות בולטות הן הזכות לחינוך, הזכות למזון, הזכות למקום מגורים, הזכות לבריאות, לתעסוקה וכד'.

'הזכויות האזרחיות', עוסקות בזכויות שיש בהן כדי להשפיע על החברה ועל מוסדותיה. במדינה דמוקרטית, האזרחים מחליטים על זהות השלטון וזכויות יסוד אלו, נועדו להבטיח זאת, דוגמת הזכות לבחור ולהיבחר, זכויות חופש ההתארגנות\ הזכות להפגין וכד'.

חשיבות שמירת זכויות יסוד במדינה דמוקרטית נוכח השינויים

זכויות האדם והדמוקרטיה אינן זכויות בלתי ניתנות לערעור. לא פעם, הזכויות מתנגשות ביניהן והאחת גוברת על השנייה. למשל ביטול הזכות לפרטיות, על מנת למנוע מעשה טרור או מניעת זכות תנועה מאדם מסוכן לציבור.

עוד ראוי לציין, כי זכויות יסוד אינן כאלו שניתן לחוקק ולנהוג לגביהם בשאננות, נוכח חשיבותם. בנוסף, למרות המסורת וההיגיון שבבסיסם, תמיד ימצאו מי שינסו לאתגר אותם. וגם אם אין אלו שינויים בזדון, עניינים הנובעים ממשתנים של רוח הזמן והטכנולוגיה, עשויים לפעול לשינויים.

חוזה עורך דין

חוזה עורך דין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

שירותי גניזה וארכיב
המרכז לשירותי גניזה וארכיון

המרכז לשירותי גניזה וארכיון מתמחה במתן מידע בתחום שירותי גניזה וארכיון, כל מה שרציתם לדעת על שירותי גניזה וארכיון. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
072-3972331
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!